Ο Βουλευτής κ. Δημήτρης Κυριαζίδης, κατά τη συζήτηση του νέου Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών “Επιτάχυνση των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ […] και λοιπές διατάξεις”, τόνισε τη σημασία των νέων ρυθμίσεων για την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών και την υποστήριξη των δημοσίων υπαλλήλων.
Στην ομιλία του, ο κ. Κυριαζίδης χαιρέτισε τη διάταξη για την ενισχυμένη μοριοδότηση υπαλλήλων (εντοπιότητα) σε νησιωτικούς και ορεινούς δήμους, χαρακτηρίζοντάς την ως κομβική για την αποκέντρωση και την αντιμετώπιση προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι απομακρυσμένες περιοχές, όπως η Δράμα. Η διάταξη αυτή θα συμβάλει στη στελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών με τοπικό προσωπικό, επιλύοντας και ζητήματα στέγασης και μετακινήσεων.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στις διατάξεις που διευκολύνουν τη συνυπηρέτηση των δημοσίων υπαλλήλων, κάτι που θα ωφελήσει ουσιαστικά τις οικογένειες και ειδικά εκείνες με δύο γονείς στο Δημόσιο, τις Ένοπλες Δυνάμεις, τα Σώματα Ασφαλείας, το προσωπικό των Καταστημάτων Κράτησης, τους υπαλλήλους του κλάδου Πληρωμάτων Ασθενοφόρων και τους θρησκευτικούς λειτουργούς που υπηρετούν ως διδάσκαλοι ή καθηγητές. Σημείωσε επίσης τη βαρύτητα της προτεραιότητας που δίνεται στα άτομα με αναπηρία 50% και άνω, τονίζοντας τη δέσμευση της Κυβέρνησης να στηρίξει ουσιαστικά τις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.
Ωστόσο, ο κ. Κυριαζίδης δεν παρέλειψε να επικρίνει τη στάση της Αντιπολίτευσης, επισημαίνοντας την έλλειψη τοποθετήσεων από πλευράς ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, παρά το γεγονός ότι πολλοί συνάδελφοι αναγνώρισαν τις θετικές διατάξεις του νομοσχεδίου. Τόνισε ότι η Αντιπολίτευση επέλεξε να δείξει δυσαρέσκεια ακόμα και για μέτρα που ικανοποιούν χρόνιες απαιτήσεις της κοινωνίας και των δημοσίων υπαλλήλων, όπως η αναγνώριση του Νοσοκομείου Δράμας και των Κέντρων Υγείας Νευροκοπίου και Παρανεστίου ως άγονα, ένα ζήτημα ζωτικής σημασίας για την υγεία της περιοχής.
«Αντί να υπάρχει ικανοποίηση για τις θετικές ρυθμίσεις που φέρνει η Κυβέρνηση, βλέπουμε μια παράδοξη στάση στεναχώριας από την Αντιπολίτευση, τόσο τοπικά όσο και ευρύτερα, απέναντι σε μέτρα που βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κυριαζίδης.
Τέλος, ο κ. Κυριαζίδης αναφέρθηκε στην τροπολογία, η οποία έγινε δεκτή σε μεγάλο μέρος της από τον Υπουργό Παιδείας, που κατέθεσαν ο ίδιος και άλλοι (16) Βουλευτές και αφορά τις μετεγγραφές πολύτεκνων, τρίτεκνων και οικογενειών με μέλη με αναπηρία, τονίζοντας τη σημασία της στήριξης της ελληνικής οικογένειας.
Παρακολουθήστε την σχετική τοποθέτηση του κ. Βουλευτή
Ακολουθούν τα σχετικά πρακτικά
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Κ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΑ΄
Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2024
Αθήνα, σήμερα στις 22 Οκτωβρίου 2024, ημέρα Τρίτη και ώρα 10.04΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Β΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Γεωργαντάς): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καλημέρα. Αρχίζει η συνεδρίαση.
Εισερχόμεθα στην ημερήσια διάταξη της
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων, των τροπολογιών και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., τροποποιήσεις στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και στον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων, ρυθμίσεις για το σύστημα αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης».
…..
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρία Υφυπουργέ, καλή δύναμη και γερά νεύρα.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, ομίλησαν επτά συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ. Για το θέμα του νομοσχεδίου, για το περιεχόμενό του ελάχιστα ακούσαμε. Και βεβαίως, ανευρέθη ο τρόπος διαφυγής των θετικών, θα έλεγα, διατάξεων του νομοσχεδίου αναφορικά με τη χρηματοδότηση των Σπαρτιατών, μολονότι ο Υπουργός πολλάκις αναφέρθηκε. Βεβαίως οφείλουμε να σεβόμαστε τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Το ΠΑΣΟΚ φαίνεται ότι όταν το βολεύει, θα πρέπει να τις εφαρμόζουμε, να υπακούμε βεβαίως στη Δικαιοσύνη, στις αποφάσεις της. Όταν δεν το βολεύει, θα πρέπει ως πολιτική ηγεσία ή κόμματα να αποφεύγουμε την υιοθέτηση των αποφάσεων της Δικαιοσύνης. Ρώτησα συναδέλφους: «Γιατί δεν τοποθετείστε, ενώ λέτε ότι έχει θετικές διατάξεις;». Το ίδιο και από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ. Τοποθετήθηκαν σύνολο πέντε.
Έρχομαι στο νομοσχέδιο. Βεβαίως, αναφορικά με τον νόμο του αειμνήστου Αναστάσιου Πεπονή, εγκληθήκαμε ότι πλαστογραφήσαμε τον δικό του νόμο περί του ΑΣΕΠ, όταν είναι γνωστό ότι αυτό πραγματοποιήθηκε από το ίδιο το ΠΑΣΟΚ, πλαστογραφώντας το περιεχόμενο και «αναγκάζοντας» -σε εισαγωγικά- τον Αναστάση Πεπονή να παραιτηθεί. Άρα, οφείλετε εσείς να απολογηθείτε.
Ερχόμενος στο νομοσχέδιο, αναφέρομαι συγκεκριμένα. Αναμφισβήτητα το μέγεθος και κυρίως η λειτουργία του δημόσιου τομέα αποτελεί τροχοπέδη τόσο για την ανάπτυξη όσο και για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών. Είναι μια παθογένεια που κομίζουν διαχρονικά οι ελληνικές κυβερνήσεις χωρίς να έχουν είτε τη θέληση, είτε την ικανότητα ή ακόμη συχνά και τα δύο για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία έρχεται ως αναγκαία συνέχεια, προκειμένου να αντιμετωπίσει τα φλέγοντα σημερινά ζητήματα της αποκέντρωσης και ενίσχυσης των περιοχών της ελληνικής περιφέρειας, του δημογραφικού, αλλά και της πολυπόθητης στον δημόσιο τομέα αξιολόγησης και αξιοκρατικής ανταμοιβής των παραγωγικών και άξιων δημοσίων λειτουργών.
Στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου εντοπίζεται η -κατά τη γνώμη μου- κρισιμότερη διάταξη, η οποία προβλέπει ότι στους νησιωτικούς, ορεινούς και ηπειρωτικούς δήμους της χώρας θα υφίσταται ενισχυμένη μοριοδότηση. Πρόκειται στην ουσία για διπλασιασμό της μοριοδότησης βάσει του κριτηρίου της εντοπιότητας, γεγονός που καθιστά ευκολότερο τον εφοδιασμό των δημοσίων φορέων με στελέχη προερχόμενα από τις τοπικές κοινότητες, αποτελώντας παράλληλα αρωγό για την ενίσχυση του αναγκαίου στοιχείου της αποκέντρωσης στις περιοχές αυτές.
Προερχόμενος από μία ακριτική, ορεινή, παραμεθόρια περιοχή της Μακεδονίας, τη Δράμα, η οποία αντιμετωπίζει κατά κόρον τέτοιου είδους ζητήματα, βλέπω με ικανοποίηση η Κυβέρνηση να επιδιώκει αυτό που η ελληνική επαρχία έχει ανάγκη. Και προσφάτως βεβαίως ικανοποιήθηκε ένα χρόνιο αίτημα των εργαζομένων στα θέματα υγείας του νομού, όπως η κοινωνία είχε απαίτηση. Αναγνωρίστηκε ως άγονο το νοσοκομείο της Δράμας, όπως και τα δύο κέντρα υγείας τα παραμεθόρια, Παρανεστίου και Νευροκοπίου. Δόθηκε και μία ανάσα με τη στελέχωση που υπήρξε στη συνέχεια και την ανάλογη, αν θέλετε, προκήρυξη θέσεων. Αντί, λοιπόν, να υπάρχει μια ικανοποίηση, είδα την Αντιπολίτευση και στον τοπικό τομέα να στεναχωριέται. Στεναχωρέθηκε. Δηλαδή με ό,τι θετικό πλέον βλέπω να επέρχεται μια στεναχώρια, όπως και με το σημερινό νομοσχέδιο.
Οι ζωντανές κοινωνίες, πέρα από τα μεγάλα αστικά κέντρα, δεν θα πασχίζουν να αναπληρώσουν κενά, αλλά θα μπορούν να συγκρατούν τα μέλη τους, τα οποία θα είναι παράλληλα σε θέση να προσφέρουν στις κοινωνίες στις οποίες μεγάλωσαν και ανήκουν.
Φυσικά, η εν λόγω ρύθμιση επιλύει σε μεγάλο βαθμό προβλήματα στέγασης και διαμονής των υπαλλήλων, οι οποίοι δεν θα χρειάζεται να αναζητούν στέγη προς ενοικίαση ή να μετακινούνται σε τεράστιες αποστάσεις, καθώς είναι πολύ πιθανότερο να έχουν ήδη λυμένο το ζήτημα της στέγασης εντός του οικείου δήμου, νησιού ή περιφερειακής ενότητας.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η διάταξη του άρθρου 56 του σχεδίου νόμου για την απλοποίηση των κρίσεων επί των αιτήσεων συνυπηρέτησης, καθώς πρόκειται για ένα μέτρο ουσιαστικής ενίσχυσης των οικογενειών αποτελούμενων από δύο γονείς δημοσίους υπαλλήλους. Και, βεβαίως, επ’ αυτού θα επανέλθω.
Εξίσου καίριας σημασίας είναι και οι διατάξεις του νομοσχεδίου για τα ΑΜΕΑ όπου και δίνεται προτεραιότητα στα άτομα με αναπηρία τουλάχιστον 50%, των οποίων η αναπηρία έχει κριθεί εφ’ όρου ζωής.
Αναφορικά με την εισαγωγή ποινής αποκλεισμού από τη συμμετοχή σε μελλοντικές διαδικασίες ΑΣΕΠ για διάστημα τριετίας των υποψηφίων που ενώ διορίστηκαν δεν μερίμνησαν να αναλάβουν τα καθήκοντά τους, σημειώνω ότι δεν πρόκειται για τιμωρητική διάταξη, αλλά για προσπάθεια αποκλεισμού περιπτώσεων υποψήφιων οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται εν τοις πράγμασι για την πλήρωση της θέσης, αλλά αντιμετωπίζουν τη συμμετοχή τους στη διαδικασία και, αν θέλετε, και τον διορισμό τους ευκαιριακά προκαλώντας έτσι δυσχέρειες στις δημόσιες διεργασίες και δημιουργώντας διαδικαστικά προσκόμματα στους συνυποψηφίους που επιθυμούν να αναλάβουν υπηρεσία.
Εν κατακλείδι, κατά τη γνώμη μου, διά των ανωτέρω διατάξεων του νομοσχεδίου μεταρρυθμίζεται σε βαθμό σημαντικό η διαδικασία προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ, αλλά και η εύρυθμη εσωτερική λειτουργία των υπηρεσιών. Δημιουργείται έτσι ένα νομοθετικό πλαίσιο εφάμιλλο των αντίστοιχων ευρωπαϊκών, θα έλεγα, προτύπων διαφάνειας και εύρυθμης λειτουργίας του δημοσίου μηχανισμού θεραπεύοντας τις αδυναμίες του παρελθόντος και καταφέρνοντας να ανταποκριθούμε στις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες της εποχής.
Τηρώντας ακόμη μια προεκλογική δέσμευση η Κυβέρνηση μεριμνά για την αξιοποίηση της δεξαμενής επιτυχόντων στον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό 2Γ του 2022 του ΑΣΕΠ με κάλυψη προσλήψεων των ετών 2024 και 2025. Με πυξίδα την εισαγωγή ενσωμάτωσης, την προσαρμογή στο ελληνικό γίγνεσθαι βέλτιστων πρακτικών αναπτυγμένων κρατών δημιουργείται ένα ευρύ σύστημα κινήτρων και ανταμοιβών που αφορά το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων, των λειτουργών στο ΕΣΥ, των στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των ενστόλων στα Σώματα Ασφαλείας. Το ύψος της ανταμοιβής του κάθε παραγωγικού δημοσίου υπαλλήλου μέσα από αυτό τον μηχανισμό μπορεί να φτάσει και το 15% του μισθού του. Κομβικό ρόλο, βεβαίως, έχει και το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβών.
Τέλος, θα αναφερθώ στο σημαντικό άρθρο, στο άρθρο 56 που αφορά τη συνυπηρέτηση των εργαζομένων και στις Ένοπλες Δυνάμεις και στα Σώματα Ασφαλείας, αλλά και, αν θέλετε, και στους θρησκευτικούς λειτουργούς που ως τώρα ήταν μια δύσκολη συνυπηρέτηση και τώρα εντός μηνών θα πρέπει να πραγματοποιείται, έτσι ώστε η οικογένεια να ενισχύεται σε μεγάλο βαθμό.
Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε –και σας ευχαριστώ για τον χρόνο που παρέχετε- κατατέθηκε από πλευράς δεκαεπτά συναδέλφων, μεταξύ αυτών και του ομιλούντος, μία τροπολογία αναφορικά με τις μετεγγραφές των πολυτέκνων και τριτέκνων, αλλά και των εχόντων στην οικογένειά τους άτομα με αναπηρία 67%. Είναι ένα αίτημα χρόνιο των τριτέκνων και των πολυτέκνων αναφορικά με τις μετεγγραφές των φοιτητών και των φοιτητριών και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την οικογένεια που οφείλουμε να τη φροντίσουμε και να τη στηρίξουμε.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Ήδη γνωρίζουν πάρα πολύ καλά και οι τρίτεκνοι και οι πολύτεκνοι αυτό το περιεχόμενο της ρύθμισης και μάλιστα το δέχτηκαν με ιδιαίτερη ικανοποίηση.
Σας ευχαριστώ για την ανοχή.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Κυριαζίδη.